تعداد کاربران اينترنت جهان به دو ميليارد نفر رسيد.....

تازه ترين آماري که اتحاديه بين المللي مخابرات منتشر کرده نشان مي دهد كه تعداد کاربران اينترنت در پنج سال اخير در سراسر جهان، دو برابر شده است و پيش بيني مي شود تا پايان سال دو هزارو ده، اين رقم به دو ميليارد نفر برسد.

همچينن تعداد افرادي که از خانه به اينترنت دسترسي دارند از يک ميليارد و چهارصد ميليون نفر در سال دو هزارو نه به يک ميليارد و ششصد ميليون نفر در سال دو هزار و ده رسيد و از دويست و بيست و شش ميليون نفري که در سال دو هزار وده در سطح دنيا به جمع کاربران اينترنت پيوستند، يکصد و شصت و دو ميليون نفر در کشورهاي در حال توسعه قرار دارند. 

گفتني است در سه سال گذشته، روند گسترش استفاده از پيامک هاي تلفني يا اس ام اس در سراسر دنيا افزايش يافت و به شش هزار و يکصد ميليارد عدد در سال دو هزار و ده رسيد. در کشورهاي توسعه يافته هفتاد و يک درصد و در کشورهاي در حال توسعه بيست و يک درصد افراد به صورت آنلاين از اينترنت استفاده مي کنند.

کتاب مدیریت پوشش خبری بحران

به تازگی کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای» نوشته دکتر اکبر نصراللهی توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها روانه بازار کتاب شده است.
این کتاب شامل برنامه‌ریزی و مدیریت حوزه خبر در شرایط غیرعادی و کاملاً بحرانی است. شرایطی که چندان قابل تنظیم و پیش‌بینی نیست که بتوان خوراک رسانه‌ای را آن‌گونه که با ذهنیات مدیران و سیاستگذاران رسانه منطبق باشد در معرض گیرندگان خبر و پیام قرار داد.

در شرایط بحران، فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی از چنان حساسیتی برخوردار است که همه‌چیز تعیین‌کننده می‌شود و یا ممکن است مخاطره‌آمیز گردند: زمان، تصویر، لحن، ادبیات و واژه واژه خبر چنان مهم هستند که اگر غفلت شود، رقیبان دیگر از همان نقطه ضعف بهره‌گیری خواهند کرد. بنابراین آنچه در این شرایط از حساسیت و اهمیت ممتاز برخوردار می‌شود، مدیریت شرایط بحرانی است. مدیریتی که بتوان با هنرمندی و هوشمندی، با بحران‌های پیش آمده و تبعات ناشی از آن دست و پنجه نرم کرد و رویکرد فعال و پیش‌دستانه را به مرحله اجرا گذاشت.
کتاب حاضر حاصل پژوهش علمی و تجربی نویسنده‌ای است که خود سال‌ها در این عرصه حضوری فعال داشته و با رهیافتی تلفیقی سعی دارد تا پیشنهادها و راهکارهای اجرایی را برای مدل مطلوب اداره بحران در رسانه‌های خبری کشور مورد بررسی قرار دهد.
این کتاب چهار فصل دارد؛ در فصل اول، ریشه‌شناسی و تعاریف بحران، ویژگی‌ها، مراحل، علل و پیامدهای آن بررسی شده است.
در فصل دوم، مدیریت سازمان رسانه‌ها از جمله سازمان صدا و سیما، نقش رسانه‌ها در بحران، رویکردها، راهبردها و تاکتیک‌های رسانه‌ها در مدیریت بحران، وظایف و نقش‌های رسانه‌ها در  بحران تبیین شده است.
در فصل سوم، نتایج تحقیقات در مورد عملکرد رسانه‌ها در ده بحران خارجی آمده است. عملکرد رسانه‌ها در بحران‌های مختلف مشابه نیست و از عوامل مختلف از جمله دولتمردان، ق
وانین، مالکان، سیاستگذاران و مدیران رسانه، نیاز و خواست مخاطبان، عملکرد رقبا، نوع و اندازه، سابقه و جغرافیای بحران اثر می‌پذیرد، در عین‌حال بررسی عملکرد رسانه‌های دیگر در بحران‌ها، بسیار قابل استفاده و آموزنده است و قدرت ذهنی مدیران بحران را در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌ها افزایش دهد.
در فصل چهارم نیز مدل مطلوب اداره بحران و نتیجه‌گیری و پیشنهادهای اجرایی برای مدی
ریت رسانه‌ها در بحران بررسی شده است.
مخاطبان این کتاب طیف گسترده‌ای از جمله مدیران و کارکنان رسانه‌ها (مطبوعات و رادی
و و تلویزیون)، دانشجویان رشته علوم ارتباطات و مسئولان را در بر می‌گیرد.
کتاب مدیریت پوشش خبری بحران در 447 صفحه و در شمارگان 3000 نسخه و به قیمت شش هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

خانه دوست کجاست

مسافران ديدار دوست چمدانها را مي بندند و چقدر ديوارهاي دنيا بلند است و من 

مثل بچه بازيگوشي که توپ کوچکش را از سر شيطنت به خانه همسايه مي‌اندازد. به اميد آن که شايد درب آن خانه باز شود گاهي دلم را پرت مي‌کنم آن طرف ديوار.

آن طرف، حياط خانه خداست و آن وقت هي در مي‌زنم؛ در مي‌زنم؛ و مي‌گويم: دلم افتاده توي حياط شما مي‌شود دلم را پس بدهيد ... کسي جوابم را نمي‌دهد. کسي در را برايم باز نمي کند.... اما هميشه، دستي، دلم را مي‌اندازد اين طرف ديوار.

همين.. . . و من اين بازي را دوست دارم. همين که دلم پرت مي‌شود اين طرف ديوار، همين که ...

من اين بازي را ادامه مي‌دهم و آن قدر دلم را پرت مي‌کنم، آن قدر دلم را پرت مي‌کنم تا خسته شوند، تا ديگر دلم را پس ندهند.

تا آن در را باز کنند و بگويند: بيا خودت دلت را بردار و برو.

آن وقت من مي‌روم و ديگر هم بر نمي‌گردم . . .

تفاوت‌هاي استفاده از تلفن همراه در جهان

تحقيقي را شرکت کام اسکار انجام داده که نشان مي دهد استفاده از تلفن همراه در ژاپن، اروپا و آمريکا تا چند اندازه متفاوت است.

خلاصه اينکه کاربران تلفن همراه در ژاپن در ميان سه بازار( ژاپن، اروپا و آمريکا ) بيشتر از همه از وب موبايل استفاده مي‌کنند . بيش از 75 درصد ژاپني‌ها در مقايسه با 43.7 درصد در آمريکا و 38.5 درصد در اروپا، به مرور وب، دسترسي به برنامه‌ها يا دانلود محتوا مي‌پردازند.

کاربران تلفن همراه ژاپني همچنين بالاترين استفاده را از هر دوي برنامه‌ها و مرورگرها داشته‌اند و در ماه ژوئن 59.3 درصد آن‌ها به مرورگرها و 42.3 درصد به برنامه‌ها، دسترسي داشتند.

در مقايسه 34 درصد از کاربران تلفن همراه در آمريکا و 25.5 درصد در اروپا از مرورگرهاي موبايل خود و 31.1 درصد در آمريکا و 24.9 درصد در اروپا از برنامه‌ها استفاده مي‌کردند.

از سوي ديگر در حالي که اروپايي‌ها با 81.7 درصد از کل کاربراني که در ماه ژوئن پيامک ارسال کرده‌اند، قوي‌ترين استفاده را از پيام کوتاه نشان داده‌اند اين ميزان در آمريکا 66.8 درصد و در ژاپن 40.1 درصد بوده است.

کاربران ژاپني با 54 درصد، بالاترين استفاده را از اي‌ميل داشته‌اند در حالي که مصرف‌کنندگان در آمريکا بيش‌تر از خدمات پيام فوري در گوشي‌هايشان استفاده مي‌کردند.

شبکه‌هاي اجتماعي و وبلاگ‌ها بالاترين درصد مخاطب را با 21.3 درصد در آمريکا و به‌دنبال آن 17 درصد در ژاپن و 14.7 درصد در اروپا داشتند.

کاربران ژاپني بيش‌تر از امکانات عکس گرفتن و تماشاي ويديو و تلويزيون برروي تلفن‌هاي همراه خود استفاده مي‌کنند، در حالي که اروپايي‌ها بيش‌تر آهنگ گوش کرده و بازي اجرا مي‌کنند.

بانفوذترين زنان جهان در سال دوهزار و ده

هفته نامه فوربس امريکا، رده بندي جديدي از بانفوذترين زنان جهان در سال دوهزار و ده ارائه کرده است.

در اين رده بندي ميشل اوباما همسر باراک اوباما رئيس جمهور امريکا با نفوذ ترين زن جهان است که پنجاه و چهار درصد از مردم آمريکا تصويري مثبت از ميشل اوباما دارند.

پس از او ايرِن روزنفلد مديرکل شرکت کرافت امريکا در رده دوم قرار دارد. اين شرکت به ارزش هجده ميليارد دلار شرکت کدبوري را به تازگي خريداري کرده است. اوپرا وينفري مجري مشهور برنامه هاي تلويزيوني در امريکا در جايگاه سوم قرار دارد.

انگلا مرکل صدر اعظم المان ، هيلاري کلينتون وزير خارجه امريکا، سارا پيلين سياستمدار امريکايي و اليزابت دوم ملکه انگليس هم در اين رده بندي در جايگاه بعدي قرار دارند.

همدستی تلویزیون با اینترنت

بزودی شرکت گوگل خدمت جديد خود به نام تلويزيون گوگل معرفی می کند. گوگل تي وي دستگاهي است که به تلويزيونهاي معمولي وصل مي شود و کاربر مي تواند از طريق ان به اينترنت و محتويات صوتي و تصويري ان دسترسي داشته باشد. گوگل تي وي با همکاري سوني ، همزمان امکانات جستجوي گوگل، فايلهاي صوتي و تصويري در اينترنت و همچنين امکانات تلويزيون معمولي را يکجا در اختيار کاربر قرار مي دهد.

گاهشمار تاريخ يکصد ساله اعطاي جوايز نوبل

گاهشمار برخي حوادث و اتفاقات مهم و شگفت انگيز در تاريخ يکصد ساله اعطاي جوايز نوبل :

- موضوع زبان در جايزه نوبل :

بيشترين تعداد جايزه ادبيات نوبل به انگليسي ها اعطا شد ( بيست و شش جايزه)؛ بعد از زبان انگليسي، زبان هاي فرانسه و آلماني با سيزده جايزه، اسپانيايي با ده جايزه، ايتاليايي و سوئدي با شش جايزه، روسي با پنج جايزه، لهستاني با چهار جايزه، نروژي و سوئدي با سه جايزه و يوناني و ژاپني با دو جايزه در مقام هاي بعدي قرار دارند.

- امتناع برندگان از پذيرفتن جايزه نوبل :

در تاريخ اعطاي اين جوايز، دو نفر از پذيرفتن آن سر باز زدند : ژان پل سارتر نويسنده مشهور فرانسوي در سال هزار و نهصد و شصت و چهار برنده جايزه نوبل ادبيات شد ولي آن را قبول نکرد.

«لي دوک تو Le Duc Tho » يکي از نخست وزيران پيشين ويتنام که نپذيرفت جايزه مشترک صلح نوبل خود را با هنري کيسينجر وزير امور خارجه وقت آمريکا دريافت کند.

آدولف هيتلر صدراعظم آلمان نازي هم سه برنده آلماني اين جايزه را وادار کرد اين جوايز را قبول نکنند. اين افراد عبارت بودند از ريچارد کاهن برنده جايزه نوبل شيمي در سال هزار و نهصد و سي و هشت؛ آدولف بوتنانت Adolf Butenandt برنده جايزه نوبل شيمي در سال 1939؛ گرهارد دوماگ Gerhard Domagk برنده جايزه نوبل پزشکي در سال 1939.

دولت اتحاد جماهير شوروي سابق هم در سال هزار و نهصد و پنجاه و هشت به بوريس پاسترناک نويسنده مشهور روس دستور داد جايزه نوبل ادبيات را نپذيرد.

- رکوردها در نوبل:

در سال دو هزار و ده، دويست و سي و هفت نفر نامزد دريافت جايزه نوبل شده اند که اين يک رکورد محسوب مي شود. در اين فهرست 237 نفري، نام 38 سازمان هم ديده مي شود که البته به غير از برندگان اين جايزه، نام نامزدها تنها پس از پنجاه سال فاش مي شود.

- برندگان کهنسال جايزه نوبل:

لئونيد هارويکس آمريکايي روس تبار، در سن نود سالگي جايزه نوبل اقتصاد را در سال دو هزار و هفت دريافت کرد. وي کهنسال ترين برنده اين جايزه بود. وي تنها چند ماه پس از دريافت جايزه خود درگذشت.

دوريس لسينگ Doris Lessing رمان نويس انگليسي هم کهنسال ترين زني بود که در سن هشتاد و هفت سالگي جايزه ادبيات را دريافت کرد.

- جوان ترين برندگان جايزه نوبل:

لارنس برگ Lawrence Bragg انگليسي در سال هزار و نهصد و پانزده در سن بيست و پنج سالگي جايزه نوبل فيزيک را دريافت کرد و جوان ترين برنده اين جايزه لقب گرفت. وي اين جايزه را به طور مشترک با پدرش دريافت کرد.

- نوبلي هاي يکصد ساله :

ريتا لوي مونتالسيني Rita Levi-Montalcini ايتاليايي که در سال هزار و نهصد و هشتاد و شش برنده جايزه نوبل پزشکي را دريافت کرد، در حال حاضر زنده است و يکصد و يک سال سن دارد. وي در زمينه عوامل رشد تحقيق مي کرد و به همين خاطر هم نوبل گرفت.

- نوبل خانوادگي :

پير و ماري کوري در سال هزار و نهصد و سه جايزه نوبل فيزيک را مشترکا دريافت کردند. ماري کوري که نخستين زن برنده جايزه نوبل بود، در سال هزار و نهصد و يازده جايزه نوبل شيمي را دريافت کرد. وي تنها زني بود که دوبار نوبل گرفت.

در سال هزار و نهصد و سي و پنج، ايرن ژوليو کوري دختر پير و ماري کوري به همراه همسرش فردريک ژوليو جايزه نوبل شيمي را دريافت کردند. از سوي ديگر، ايو کوري، خواهر کوچکتر ايرن، با شخصي به نام هنري ريچاردسون ازدواج کرد که وي به عنوان مدير صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) در سال 1965 جايزه صلح نوبل را دريافت کرد.

- جايزه نوبل و زنها :

در تاريخ اعطاي جوايز نوبل، تاکنون هفتصد و شصت و پنج مرد و تنها چهل زن برنده اين جايزه شده اند.

موتور جستجوي ايراني در راه است. ....  آب زنيد راه را

موتور جستجوي ايراني در راه است. ....  آب زنيد راه را

دبير چهارمين نمايشگاه و جشنواره رسانه‌هاي ديجيتال که قرارست به اميد خدا در نيمه مهر ماه و در محل مصلي تهران آغاز به کار کند گفت که در نمايشگاه امسال موتورهاي جستجوي ايراني را معرفي و ارائه مي کند . ( در يک کلام تاريخ انقضاي گوگل و ياهو و التاويستا و چندتاي ديگه اعلام شد) 

عيسي زارع‌پور گفته که به جشنواره امسال 16 هزار اثر در موضوعات نرم افزارهاي رسانه‌اي، پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها، بازي‌هاي رايانه‌اي‌، نرم افزارهاي تلفن همراه، هنرهاي ديجيتال و پژوهش، فناوري و نوآوري رسيده است.

امروزه اشياء دوست داشته ميشوند

مردي در حال پوليش كردن اتومبيل جديدش بود، كودك 7 ساله اش تكه سنگي را برداشت و بر روي بدنه اتومبيل خطوطي را انداخت. مرد آن چنان عصباني شد كه دست پسرش را در دست گرفت و چند بار محكم پشت دست او زد بدون آن كه به دليل خشم متوجه شده باشد كه با آچار پسرش را تنبيه نموده.

در بيمارستان به سبب شكستگي هاي فراوان چهار انگشت دست پسر قطع شد. وقتي كه پسر چشمان اندوهناك پدرش را ديد از او پرسيد: «پدر! كي انگشتهاي من در خواهند آمد!»

آن مرد آن قدر مغموم بود كه هيچي نتوانست بگويد. به سمت اتومبيل برگشت و چندين بار با لگد به آن زد. حيران و سرگردان از عمل خويش روبروي اتومبيل نشسته بود و به خطوطي كه پسرش روي آن انداخته بود، نگاه ميكرد. او نوشته بود: «دوستت دارم پدر...»

روز بعد آن مرد خودكشي كرد.

نتیجه اخلاقی : خشم و عشق حد و مرزي ندارند؛ دومي ( عشق) را انتخاب كنيد تا زندگيِ دوست داشتني اي داشته باشيد و اين را به ياد داشته باشيدكه اشياء براي استفاده شدن و انسانها براي دوست داشته شدن ميـباشند؛ در حالي كه امروزه از انسانها استفاده ميشود و اشياء دوست داشته ميشوند.